Prezes UOKiK wydał decyzję wobec Cyfrowego Polsatu. Spółka uruchamiała dodatkowe, płatne usługi bez zgody abonentów.
Sprawa dotyczy opłat za usługi „Ochrona internetu” (program antywirusowy) oraz „Serwis IPLA 3 z 3” (dostęp do treści wideo). UOKiK poinformował, że Cyfrowy Polsat przy zawieraniu lub zmianie warunków umów dotyczących dostępu do internetu aktywował automatycznie jedną lub dwie powyższe usługi.
Konsumenci nie mogli z nich zrezygnować podczas zawierana umowy. Wyłączenie mogło nastąpić dopiero po rozpoczęciu świadczenia usług. Rezygnacja musiała zostać dokonana przez abonenta.
Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem. Opłaty wykraczające poza uzgodnione świadczenie główne, w przypadku Cyfrowego Polsatu poza abonament za usługę dostępu do internetu, muszą zostać przez konsumentów jasno i wyraźnie zaakceptowane najpóźniej w chwili zawierania umowy – poinformował Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Rekompensata – kto otrzyma?
Cyfrowy Polsat musi wypłacić abonentom rekompensatę w zakresie trzech pierwszych faktur zawierających opłaty za aktywowane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe. Zwrot należy się tylko osobom, które zrezygnowały z „Ochrony internetu” i „Serwis IPLA 3 z 3” przed otrzymaniem czwartej takiej faktury. Zobowiązanie Cyfrowego Polsatu dotyczy zarówno obecnych, jak i byłych klientów. Polsat Box poinformuje listownie lub mailowo osoby, które są uprawnione do zwrotu. W przypadku byłych abonentów, pieniądze zostaną zwrócone na konto bankowe. Numer trzeba będzie dostarczyć operatorowi, m.in. wysyłając maila lub dzwoniąc na infolinie.
Decyzja Prezesa UOKiK jest nieprawomocna.